CUSTOM JAVASCRIPT / HTML
BLOG
Waardevolle inzichten en informatie
Bloom! Training Consultants
Bekijk het hele overzicht van blog-artikelen. Lees meer >>
Hoe video's Pieter van den Hoogenband Olympisch Kampioen maakten
Geschreven door Andrea Lagerwey
Geloof je het zelf? Dat Pieter destijds meerdere medailles kon winnen, alleen door het kijken naar video’s? Dit is wat hij werkelijk deed: Mijn oude trainer Jacco Verhaeren en ik maakten er vroeger een sport van een jaar of tien vooruit te kijken. Zo probeerden wij onszelf in 1998 voor te stellen hoe de beste zwemmer van de wereld er in 2008 uit zou zien. Welke trainingsmethodes, voeding, materialen et cetera zouden er dan door hem gebruikt worden? Vervolgens was het de kunst om die zwemmer zo snel mogelijk te worden.  
Deze tekst komt uit een blog van Pieter van den Hoogeband. Een zwemmer op topniveau. Wat Pieter hier duidelijk maakt, is dat een topsport bedrijven, niet bepaald een kwestie is van een paar video’s bekijken en af en toe een beetje zwemmen. Het is een doordacht plan, met een doel en focus. En alles draaide om het behalen van dat doel. De weg ernaartoe kon bijgesteld worden, afhankelijk van de resultaten tussentijds.
 
Al deze elementen, zijn een onderdeel van zijn training. Niets werd aan het toeval overgelaten. Alleen op die manier kon Pieter een aantal seconden sneller zwemmen dan het jaar ervoor. En won hij meerdere keren Olympisch Goud.
Nu zal jij hoogstwaarschijnlijk met jouw training niet het doel hebben om een topsporter naar de Olympische Spelen te begeleiden. Maar de overeenkomsten is duidelijk. Een greep:
 
1. Een training heeft een helder, concreet doel. Een stip op de horizon. Een goede training richt alle inspanningen op het bereiken van dat doel en niets anders. 

 2. De weg naar het doel is niet exact hetzelfde voor iedere deelnemer. Door verschil in persoonlijkheid, intelligentie, leerstijl, tijd, geld en energie etc., kan de weg voor je deelnemer steeds weer anders zijn. Een goede training biedt verschillende wegen. 
  
3. Een deelnemer leert volgens dezelfde leercurve: onbewust onbekwaam à bewust onbekwaam à bewust bekwaam à onbewust bekwaam. Vaak raakt een deelnemer gedemotiveerd in die frustrerende fase van bewust bekwaam naar onbewust bekwaam. Een goede training begeleidt hem door deze fase.

4. Iedereen wil iets veranderen. Niemand wil veranderen. Een goede training motiveert, stimuleert, inspireert, steeds opnieuw om door te gaan. Of dat nou op afstand is of persoonlijk.  

5. Van een kind dat vandaag diploma A heeft gehaald, verlang je niet volgend jaar Olympisch Kampioen te worden. Een goede training zorgt voor kleine, haalbare stappen in het programma en viert het succes.  

6. Met het kijken naar een paar video’s, zou Pieter geen goud winnen. Als er geen link wordt gelegd voor de deelnemer met zijn dagelijkse praktijk en hoe hij dat moet doen, blijft het bij “leuk om te weten, en nu?” Een goede training is meer dan een stapel instructievideo’s. 

7. Hoe leuk en interessant jouw idee ook is, het wil niet zeggen dat het daarom ook in je training thuishoort. Een goede training kijkt naar wat er werkt en waarom. Hoe het bijdraagt aan het einddoel. 

8. Een trainer is een expert. Ieder zijn vak. Een goede trainer kent zijn grenzen en vindt de kracht in het vragen om hulp. 

9. Hoe goed de trainer ook is, als hij alleen maar Chinees spreekt, zal je er als deelnemer geen stap wijzer van worden. Een goede trainer leert de taal te spreken van zijn deelnemers.

Concreet doel

Stel dat Jacco Verhaeren en Pieter van den Hoogenband elkaar op het schoolplein waren tegengekomen en Jacco had geroepen: “Hee, Pieter, vind jij zwemmen niet leuker dan voetbal? Waarom kom je niet gewoon naar zwemles? Kijken hoe je dat vindt.” Waarschijnlijk lag Pietertje dan nu nog in het pierenbadje te spartelen.
 
Doordat Jacco en Pieter heel concreet hun doel hadden geformuleerd, goud winnen op de Olympische Spelen van 2008, konden ze daarna minutieus analyseren wat er nodig was om dat doel te behalen. Niet alleen keken ze naar wat Pieter nodig had, maar ze hielden ook rekening met de ontwikkelingen van de concurrent.

Jouw deelnemer wil zijn doel behalen. Dus kijk je naar wat hij nodig heeft om dat doel te behalen. Naar wat hij nodig heeft en naar jouw ‘concurrenten’ in dit proces. Want je deelnemer kan tijd/geld en energie slechts een keer uitgeven. Wat zorgt ervoor dat hij kiest voor jouw training en niet op te geven om toch wat anders te doen? Of nog erger, voor iemand anders te kiezen? 

Verschillende wegen

Wat zou er zijn gebeurd als Pieter en Micheal Phelps exact dezelfde training hadden gevolgd? Zouden ze dan allebei Olympisch kampioen zijn geworden?
 
Een weg is nooit voor elke deelnemer dezelfde lange rechte weg naar het einddoel. Hoe leert jouw deelnemer het beste? En geldt dat dan voor al je deelnemers? Hoe kun je variëren in oefeningen, presentatiemateriaal en opdrachten, zodat je deelnemer zelf de keuze kan maken op welke manier hij wil leren? Een die past bij zijn persoonlijke beschikking over tijd/geld/energie.

En uiteraard die past bij jouw beschikbaarheid van tijd/geld/energie?
Rekening houden met individuele verschillen van je deelnemer, maakt dat je een grotere doelgroep kunt bereiken dan uitsluitend uitgaan van die ene ideale klant. Verschillen ontstaan door verschil in ervaring, omgeving, persoonlijkheid, maar ook leerstijl, verwerkingsstijl en intelligentie. 

Leercurve

Vlak voor de belangrijke wedstrijd fluistert Jacco nog snel even in het oor van Pieter: “Ik heb net nog even naar de beelden gekeken, en het blijkt nu dat je je rechterbeen anders houdt dan je linker. Even iets meer draaien dus.”
 
Hoe groot is de kans dat Pieter nu precies weet wat hij moet doen op het juiste moment? Hij heeft nu wel het inzicht in wat hij verkeerd doet, maar nog niet hoe dat op te lossen. Laat staan in de heat of the moment.

Veel trainingen stoppen bij het inzicht bieden, het bewust maken van wat er niet goed gaat. Je maakt daarmee je deelnemer bewust van zijn onbekwaamheid. Soms volgen er nog wat tips wat je moet doen. Maar ze vergeten het proces uit te leggen hoe je daar komt. Een deelnemer weet nu dus wel wat hij moet doen maar nog niet hoe. Welke (tussen)stappen zijn daarvoor nodig? Wie kan daarbij helpen? Hij heeft hulp nodig bij het bewust bekwaam worden. En dat betekent oefenen. Pas als hij de vaardigheid onder de knie heeft, kan hij gaan experimenteren in andere, nieuwe situaties. Hij kan werken aan zijn onbewuste bekwaamheid.

In een online training vraagt dit heel wat meer inspanning van jou als trainer dan in een fysieke training. Door het gebrek aan directe feedback en vragen van je deelnemer, weet je niet waar hij vastloopt. Daar zal je op moeten anticiperen door altijd verwerkingsopdrachten te geven. Met tips alleen ben je er niet! 

Veranderen

Veranderen is het lastigste wat er is. Je bent zo gewend om op een bepaalde manier te handelen, dat haal je er niet zomaar uit. Ook al is het in je eigen belang en zie je wat het kan opleveren. Een rechterbeen net iets anders draaien dan je al 10 jaar doet? Dat levert zelden direct positief resultaat op. Dat vraagt oefening, oefening, oefening. Tot je het onder de knie hebt en vanzelf je been in de juiste stand zet.
 
En daar komt het belang van de trainer als coach om de hoek. Een deelnemer heeft vaak hulp nodig om door te zetten. Die coach is er om verschillende manieren van oefenen aan te reiken, om nieuwe inzichten te bieden om een tunnelvisie te omzeilen, om te laten inzien hoe het anderen al gelukt is.

Motivatie en inspiratie om steeds weer een stap te zetten. En beloond worden voor elke stap. Juist online is het zo belangrijk je deelnemer het gevoel te geven dat je hem ziet, hem snapt en volgt. Dus ja. Je bent er op de nodige momenten ook fysiek.

Stepping stones

Succes ervaren is een van de grootste motivatoren om door te gaan. Die eerste wedstrijd winnen, die ene keer dat je een hele seconde sneller was dan de vorige baan.
 
Daarom gun je een deelnemer in een training kleine stapjes. We zijn wel eens bang dat het te kinderachtig, te simpel wordt. Maar wie kan niet af en toe genieten van iets dat een ‘eitje’ bleek. Want dat betekent dat je een onderdeel al heel goed beheerst. Natuurlijk moet een training niet alleen maar bestaan uit ‘eitjes’. Dan heeft je deelnemer een training op het verkeerde niveau gekozen. Maar ik zie vaker dat we een deelnemer te hoog inschatten dan te laag.

Gun een deelnemer liever de mogelijkheid om een onderdeel over te slaan, dan een mogelijkheid om te falen omdat de stap te groot bleek. En als hij faalt, wat ga jij als trainer dan doen om hem te laten uithuilen en opnieuw beginnen?

Video

Jacco heeft een aantal inspirerende video’s opgenomen met interessante verhalen over resultaten van andere zwemmers en aan het eind nog een aantal tips wat Pieter zou kunnen doen om ook zover te komen. “Veel succes, Pieter!”
En Pietertje mag in zijn eentje het zwembad in om de tips in de praktijk toe te passen. “Wat zei Jacco ook alweer, moest ik nou links of rechtsom draaien?”

In een training is het echt niet noodzakelijk dat je fysiek contact hebt met je deelnemer om hem te trainen. Maar goede opdrachten en oefeningen zijn dat wel. Alle informatie die je geeft, moet op een of andere manier verwerkt worden door je deelnemer. Hij wil opdrachten die hem steeds een stapje verder helpen. Opdrachten die inzicht geven in wat er niet goed gaat, maar vooral ook opdrachten hoe hij dit kan oplossen.

Het bieden van alleen instructies werkt prima bij het bakken van een appeltaart – mits de deelnemer een aantal basisvaardigheden onder de knie heeft. Maar het leren “nee” zeggen tegen je leidinggevende, of het vinden van een andere baan of zelfs het ontwikkelen van een online training, vraagt iets meer dan een videootje. 

Kill your darlings

Pieter heeft iets nieuws ontdekt: een app waarmee je scores kan bijhouden van andere zwemmers en die je vervolgens in een leuk schema kunt zetten zodat je precies weet hoe ver je bent en of je een beetje op schema ligt ten opzichte van de anderen en waarbij je dan ook nog hele leuke extraatjes kunt downloaden zoals hele leuke motiverende stemmetjes, die je aanmoedigen in de ochtend om toch echt op te gaan staan om te trainen: “Michel Phelps heeft al 7,3 km gezwommen. Waar blijf jij?”
 
Super grappig en dat vinden de anderen vast ook, denkt Pieter.
De digitale wereld is af en toe een snoepwinkel van formaat. Er is zoveel gaande, er wordt zoveel ontwikkeld momenteel, soms weet je niet waar je moet zoeken. Maar in hoeverre draagt die leuke app echt bij aan het bereiken van het leerdoel? Is dit werkelijk de beste oplossing in tijd/geld/energie? Of vooral heel leuk en interessant?

Natuurlijk zoek je altijd naar inspirerende en aantrekkelijke leermiddelen. Dat maakt een training ook leuk om te volgen. Maar het doel heiligt het middel en niet andersom.

Expertise

Stel je voor dat Jacco een ervaren hardloper op topniveau was. En hij zou een trainingsschema voor Pieter maken op basis van zijn eigen ervaringen om de top als hardloper te bereiken. Zou Pieter dan ook zo ver zijn gekomen?
 
Een trainer is expert in zijn vakgebied. En hij weet dat hij continu moet bijleren, om ervoor te zorgen dat hij zijn deelnemers datgene kan geven, wat ze het meest nodig hebben. Wil dat zeggen dat je dan overal verstand van moet hebben? Nee!

Een goede trainer weet ook waar zijn expertise ophoudt en waar hij dus iemand voor moet inhuren. Dat kan over marketing gaan, de systemen, de teksten. Maar soms ook inhoudelijk. Ik ben expert op het gebied van trainingen ontwikkelen als het gaat om de didactiek, maar voor het maken van een online training heb ik een expert ingehuurd die daar veel meer ervaring in had. Iemand die de technische mogelijkheden en beperkingen kent, zodat mijn training op alle gebieden ‘klopt’.

Je deelnemer zal het uiteindelijk een zorg zijn waar de informatie vandaan komt en hoe die tot stand is gekomen. Jacco en Pieter hebben niet met z’n tweeën gewerkt naar de Olympische Spelen; ze werkten samen met een diëtist, een arts, een fysiotherapeut en ongetwijfeld ook een psychotherapeut. Een goede trainer weet wat er nodig is om ergens te komen. En organiseert dat. 

Taal

Jacco de hardloper is gewend om over altitudes te spreken, over de beste afzet op een bepaalde ondergrond en runnershigh. Pieter denkt meer na over de temperatuur van het water, de weerstand in het bad en de zwemslag die hij moet maken.
 
Het spreken van de taal van je deelnemer maakt de training voor hem toegankelijk.
Natuurlijk mag je vaktaal gebruiken. Je geeft daarmee je training een professionele uitstraling. En als je specifieke termen goed uitlegt, is dat geen enkel probleem. Maar doseer. Een tekst waarbij ik ieder 10e woord moet opzoeken, stimuleert mij niet bepaald om door te lezen. Net zoals ik een tekst dat voor een kind geschreven is, niet heel uitdagend vind.

Je deelnemer is 'lui'. Hij wil niet nadenken over wat jij nou precies bedoelt. Een goede tekst zuigt de deelnemer naar binnen en verleidt hem verder te lezen of luisteren. Ondertussen verwerkt hij die informatie en in veel gevallen denkt hij vast na over wat dat betekent voor zijn situatie. Die ruimte moet er in zijn hoofd zijn. Dat kan alleen als de inhoud makkelijk te ‘verteren’ is.

Deze blog is de eerste uit de serie Trainen, een topsport, over het maken van trainingen. Is er een onderwerp dat jij graag uitgelicht zou zien worden? Laat het me weten in de comments hieronder en ik ga er mee aan de slag!

Ik heb een missie. De missie om “slechte” online trainingen de wereld uit te helpen. Uit liefde en respect voor alle deelnemers die een online training volgen, omdat hen beloofd is dat de training een probleem voor ze op zal lossen. Laten we die belofte gezamenlijk inlossen!

Wil je op de hoogte gehouden worden van waar ik mee bezig ben? Volg me dan op Facebook, LinkedIn of Instagram.

Heb je een specifieke vraag of wil je graag een online training ontwikkelen van opleidingskundige kwaliteit? Laten we dan eens kennismaken!

Vind je dit bericht interessant? Like, deel en tag zodat mensen in jouw omgeving hier ook van op de hoogte komen. Ik ben je er dankbaar voor! Overnemen en dupliceren vind ik minder charmant.

Succes met jouw (online) training!

Hartelijke groet, Andrea

Over de auteur: Andrea Lagerwey

Met haar achtergrond als opleidingskundige, helpt Andrea op dagelijkse basis ondernemers met het opzetten van een online training. In deze blog deelt zij graag haar ervaringen omtrent het onderwerp 'trainingen'.

SOCIAL MEDIA

CONTACT

Bloom! Training Consultants

Andrea Lagerwey
De Garf 24
6581 SK Malden
+31618885124
andrea@trainingconsultants.nl
KVK: 73187720
BTW: NL859391036B01

Funnel Connected Website Template via Ementes