CUSTOM JAVASCRIPT / HTML
BLOG
Waardevolle inzichten en informatie
Bloom! Training Consultants
Bekijk het hele overzicht van blog-artikelen. Lees meer >>
Motiveren
Geschreven door Andrea Lagerwey
waar en wanneer leren

Iedereen wil iets veranderen. Niemand wil veranderen.

Een goede training motiveert, stimuleert, inspireert, steeds opnieuw 
odoor te gaan. Of dat nou op afstand is of persoonlijk. 

-   Wat motiveert een kind om door te gaan met zwemmen en 20 jaar later 
     Olympisch Goud te winnen?
-    Waarom stel je vervelende klusjes altijd uit?
-    Hoe komt het dat je bij een verzoek van de een gelijk “Ja” zegt en 
      bij een ander weerstand voelt?

Motivatie een intern proces dat iemand beweegt is dat je om een positief doel te bereiken of een negatief doel te vermijden (Psychologie de hoofdzaak, 2009). Hoe belangrijker het is om dat doel te bereiken of juist te vermijden, hoe sneller nieuw gedrag zal worden aangeleerd.
Waarom wil iemand afvallen? Waarom wil je gezonder leven? Waarom wil je leren vliegen? Waarom een nieuw bedrijf starten? Waarom zou je überhaupt iets (nieuws) leren?

De invloeden van buitenaf en van binnenuit lopen vaak door elkaar heen. Ik heb een passie voor leren en alleen dat al is een forse motivatie om op zoek te gaan naar uitdagingen. 
leerfasen van maslow
Maar het maakt nogal verschil of ik een nieuwe vaardigheid wil leren ((rijden in een automaat) of in gedrag iets wil veranderen (discipline en focus houden tijdens een werkdag thuis).

Automaat

Sinds twee jaar rijd ik een automaat. Op gehoor, zocht mijn linkervoet nog lange tijd het pedaal om vervolgens in het luchtledige te trappen. Dat gaf mij een signaal: er is geen koppeling dus niet schakelen. Zo werd voorkomen dat ik de versnellingspook verplaatste (gelukkig is de D op dezelfde plek als de tweede versnelling – of zou dat bewust zo zijn?) en wellicht een ongeluk voorkomen.

De belangrijkste reden voor om gemotiveerd ergens voor te zijn, is de beloning. In dit geval was lange tijd de beloning in mijn hersens: het veranderen van motorgeluid van de auto bij opschakelen. Dus bleef ik schakelen, ook al was dat niet meer nodig. 

Het kostte me echt een paar maanden voordat ik een stuk gereden had zónder die neiging te schakelen. En zelfs vorige week nog, In onbewaakte moment, reageerde mijn linkerbeen steeds en kreeg mijn versnellingspook een aai over zijn bolletje. Om maar te zwijgen over het feit dat ik in een schakelauto eindeloos in de tweede versnelling blijf rijden (vreemd dat ik wel altijd één keer opschakel), me afvragend waarom de auto zoveel herrie maakt.

In dit geval werd ik gedwongen om een andere vaardigheid aan te leren. Ik zou niet ver gekomen zijn. Kon ik maar net zo makkelijk mijn gedrag veranderen als het gaat om discipline opbrengen tijdens het thuiswerken, zodat ik flink wat klussen kan afronden.

Helaas, mijn motivatie thuis heeft flink wat concurrenten die ervoor zorgen dat ik iedere dag weer opnieuw de keuze moet maken focus te houden. De concurrent het vaak wint hetgeen er weer voor zorgt dat ik nog minder gemotiveerd raak…

Iedereen heeft motieven om iets wel of niet te doen. Die zijn niet altijd even eenduidig als hierboven in het voorbeeld. Wat het bovendien nog lastiger maakt, is dat motieven van de ene op de andere dag kunnen veranderen! 

In dat licht bezien, kun je eigenlijk niets met motiveren van je deelnemers…

Belonen

Gelukkig weten we inmiddels dat motiveren voor belangrijk deel is gekoppeld aan belonen. Belonen, daar kunnen we wel wat mee!

Ik hanteer de link tussen motiveren en 
ontspannen
belonen volgens de verwachtingstheorie van Vroom: 

Een deelnemer wordt gemotiveerd wanneer:
• Er een positieve samenhang is tussen inspanning en prestatie;
• Een gunstige prestatie zal resulteren in een gewenste beloning;
• De beloning een belangrijke behoefte tevreden zal stellen;
• De wens om de behoefte tevreden te stellen groot genoeg is om het de moeite waard te maken.
(Victor Vroom, verwachtingstheorie, 1964)

Met andere woorden: alleen als je ziet dat jouw inspanning om gedrag te veranderen, succesvol is, leidt tot het resultaat waar je naar verlangt – al is het in kleine stapjes, dan zet je door.

Je deelnemer heeft gekozen om deel te nemen aan jouw training. Hij is dus op zoek naar een doel bereiken of mijden. Iets aanleren of iets afleren. Je weet inmiddels dat er momenten zijn die ervoor zorgen dat het aanleren van die nieuwe vaardigheid of gedrag tegen gaat vallen. En dat je er dus voor moet zorgen dat er haalbare doelen zijn door middel van kleine stapjes. Daarover in het volgende blog meer.

Het is nu de kunst om je deelnemers te belonen, positieve feedback te laten ontvangen op de momenten dat hij werkelijk iets heeft bereikt. 
In een online training kun je dat doen door bijvoorbeeld een checklist op te nemen. 

Een vinkje achter ieder item zetten dat goed is uitgevoerd, wordt door veel mensen als een positieve activiteit beschouwd. De beloning zit ‘m in dat je iets blijkbaar met goed resultaat hebt afgerond.
Een andere optie is feedback laten geven in een (anonieme) groep. Deelnemers kunnen een ‘verslag’ (een opdracht, inzicht, o.i.d), delen in een besloten groep en mede deelnemers reageren met feedback.

Het meest gewaardeerd wordt het, wanneer je deelnemer dat ‘verslag’ kan inleveren en van jou als trainer direct feedback krijgt. Dat kan in de (anonieme) groep, maar natuurlijk ook rechtstreeks. In de groep overigens verdient mijn voorkeur, omdat mede deelnemers enorm veel leren van de feedback.

In een groep rechtstreeks feedback geven, is met een kleine groep deelnemers geen probleem, maar met een grotere groep wordt dat lastiger. Bekijk dan wat voor jouw doelgroep het beste werkt. Het gaat vooral om de positieve beloning, de aandacht voor het behaalde resultaat. Dat kan echt prima met een goede checklist (mits er een mogelijkheid is om te herstellen wat niet helemaal goed is gegaan). 

Andere vormen van belonen en successen vieren zijn bijvoorbeeld halverwege de training een kaartje of een cadeautje sturen, deelname aan een groepsbijeenkomst, een herinnering aan wat je deelnemer inmiddels heeft bereikt, een verdiepende opdracht geven, uitnodiging voor een workshop of training over een specifiek onderwerp dat alleen toegankelijk is voor de deelnemers die module X hebben afgerond, etc.

Elke training is anders, elke doelgroep is anders dus ook de wijze waarop je je deelnemers kunt motiveren is anders. Het is een van de creatieve onderdelen van het ontwikkelen van een training waar de een los op gaat en de ander bij blokkeert. 

Vind jij het lastig te bedenken hoe je jouw deelnemers kunt motiveren in jouw training? Neem dan gerust contact met mij op en we kijken samen wat ik voor jou hierin kan betekenen.

Serie

Deze blog is de derde uit de serie Trainen, een topsport, over het ontwikkelen van online trainingen. Is er een onderwerp dat jij graag uitgelicht zou zien worden? Laat het me weten in de comments hieronder en ik ga er mee aan de slag!


Ik heb een missie. De missie om “slechte” online trainingen de wereld uit te helpen. Uit liefde en respect voor alle deelnemers die een online training volgen, omdat hen beloofd is dat de training een probleem voor ze op zal lossen. Laten we die belofte gezamenlijk inlossen!

Wil je op de hoogte gehouden worden van waar ik mee bezig ben? Volg me dan op Facebook, LinkedIn of Instagram.

Heb je een specifieke vraag of wil je graag een online training ontwikkelen van opleidingskundige kwaliteit? Laten we dan eens kennismaken. Klik op de links om met mij via social media te connecten.

Vind je dit bericht interessant? Denk je dat iemand in jouw netwerk hier wat aan heeft? Like, deel en tag de blog gerust zodat zij hier ook van op de hoogte komen. 


Succes met jouw (online) training!


Hartelijke groet, Andrea

Over de auteur: Andrea Lagerwey

Met haar achtergrond als opleidingskundige, helpt Andrea op dagelijkse basis ondernemers met het opzetten van een online training. In deze blog deelt zij graag haar ervaringen omtrent het onderwerp 'trainingen ontwikkelen'.

SOCIAL MEDIA

CONTACT

Bloom! Training Consultants

Andrea Lagerwey
De Garf 24
6581 SK Malden
+31618885124
andrea@trainingconsultants.nl
KVK: 73187720
BTW: NL859391036B01

Funnel Connected Website Template via Ementes