CUSTOM JAVASCRIPT / HTML
BLOG
Waardevolle inzichten en informatie
Bloom! Training Consultants
Bekijk het hele overzicht van blog-artikelen. Lees meer >>
De Leerfasen van Maslow
Geschreven door Andrea Lagerwey
groeien

Een nieuwe vaardigheid leren, verloopt altijd volgens Maslow via vier fasen: 
onbewust onbekwaam →
bewust onbekwaam →
bewust bekwaam →
onbewust bekwaam. 

Waarschijnlijk ben je wel bekend met de Piramide van de psycholoog Maslow (1908) die weergeeft hoe onze motivatie zich ontwikkelt al naar gelang een behoefte is vervuld. Maslow ontwikkelde vervolgens een model over hoe mensen leren. Dit geeft inzicht over de psychische toestand waarin een 'leerling' zich bevindt en wat dat betekent voor de ontwikkeling van die leerling.

De eerste twee fasen zijn niet zo ingewikkeld. Je bevindt je in het gebied der onwetenden en hebt er ook geen last van dat je het niet weet. Totdat je ergens op gewezen wordt, iets leest of hoort, of zelf ontdekt. Je hebt nu een keuze. Er iets mee doen of het voor kennisgeving aannemen en overgaan tot de orde van de dag. 

Op het moment dat je ervoor kiest er mee aan de slag te gaan, met wat nu weet, stap je in de derde fase. Nieuw gedrag aanleren doe je heel bewust en kost vaak, afhankelijk van de complexiteit, tijd en energie. Soms valt het zo tegen, dat je weer terugvalt in je oude patroon. Je bereikt dan de vierde fase niet. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn. 

Op het moment dat je niet meer hoeft na te denken over hoe je handelt, je het nieuwe inzicht volledig hebt geautomatiseerd, dan mag je jezelf "Onbewust Bekwaam" noemen.

Maslow, een voorbeeld

Voor dat je dit eerste stuk las, wist je misschien niets over leerfasen en hoe een goede training daar rekening meehoudt. Je was onbewust onbekwaam. Met dit artikel, heb je het bestaan ervan ontdekt en besef je wellicht al dat je in jouw training nergens deze fasen verwerkt. Je bent "bewust onbekwaam". 

Je hebt er nu van gehoord, maar precies weten hoe dat zit en hoe dat in je eigen online training toe te passen, dat zal je na deze drie zinnen nog niet lukken. Je blijft nog even "bewust onbekwaam"
leerfasen van maslow
De fase die daarop volgt is de fasen verwerken in je oefeningen en opdrachten. In het begin is dat heel lastig. Beseffen dat je deelnemer eerst heel bewust het nieuw geleerde moet gaan trainen door op verschillende manieren te laten oefenen, vraagt van jou een andere vaardigheid dan je tot nu toe had toegepast. 

Je gaat nadenken over wat dan de juiste volgorde is, de juiste ‘grootte’ van de tussenstappen en welke type oefeningen dan geschikt zijn om het geleerde in te trainen. Hoeveel oefeningen zijn genoeg? En in hoeverre je moet coachen en begeleiden?

Als het tegenvalt, loop je het risico dat jouw deelnemer het bijltje erbij neerlegt en denkt: ”Laat maar, ik ga wel op zoek naar een andere manier”. Als je oefeningen echter te simpel, te klein zijn, loop je het risico dat je deelnemer denkt: "Ja, nu weet ik het wel, dit is ook niet uitdagend! Ik ga iets anders doen." 

Het is dus de kunst om goed in te schatten wat het niveau van je deelnemers is om aan te sluiten met je oefeningen. En door variatie en differentiatie aan te bieden, zodat je deelnemers zelf kunnen kiezen op welk niveau ze willen oefenen.

Onbewust bekwaam

En wellicht denk jij nu: “Leuk Andrea, maar even zo in een paar regels uitleggen hoe dat zou moeten, is echt niet genoeg voor mij. Ik ga lekker terug naar hoe ik het altijd deed”. Besef dan dat dit niet bedoeld is als training maar een blog. Om je te informeren. En ik besef dat alleen maar inzicht geven, je bewust te maken van je onbekwaamheid, heel frustrerend kan zijn. 

Heb jij of je deelnemer doorgezet, dan ‘glijd’ je langzaam in de vierde fase: het moment waarop je er niet meer bij stilstaat bij wat je doet en waarom maar je automatisch een training ontwikkelt volgens de leercurve. Je bent onbewust bekwaam geworden!
De juiste volgorde vinden in een training, is niet makkelijk. Hoe zorg je dat het geheel logisch en overzichtelijk blijft en tegelijkertijd ook motiverend? 

Alleen maar trainen op je buikademhaling, terwijl je doel is om beter te leren presenteren, daar word je niet gelukkig van. Je wilt direct het resultaat zien van 
ontspannen
wat je geleerd hebt. Te snel naar het presenteren willen, zonder zeker te weten dat de techniek voor ademen voldoende onder de knie is, leidt echter tot teleurstellingen. De luisteraars haken af, omdat je monotoon en hakkelend je verhaal over de bühne probeert te krijgen. 

Leerdoelen en -fasen

Door je bewust te zijn van de leerdoelen die je eerder hebt geformuleerd, weet je welke tussenstappen er nodig zijn om een nieuwe vaardigheid te leren. Je mag uiteraard afwisselen om de variatie in opdrachten en oefeningen groot te houden. Spelen met diversiteit maakt je training aantrekkelijk. Lang niet iedere tussenstap hoeft te worden uitgeplozen; deze kan ook op een ander moment in je training terugkomen en herhaald worden. Daarmee oefen je een stap op een andere manier op een ander moment. Sowieso is het goed om belangrijke stappen in het aanleren van een vaardigheid op verschillende momenten in je training terug te laten komen. De kracht van herhaling!

Het bewust inzetten op de vier leerfasen in je training maakt hem compleet. Je voorkomt het ‘droppen’ van iets bij je deelnemer en vervolgens hem zelf te laten uitvogelen hoe dat dan moet. Dat kan zo frustrerend zijn, dat je deelnemer afhaakt. En daar heb jij niet alle inspanningen voor geleverd om je online training te ontwikkelen. Jouw succes met je training hangt samen met het resultaat dat je deelnemer behaalt.

Serie

Deze blog is de derde uit de serie Trainen, een topsport, over het ontwikkelen van online trainingen. Is er een onderwerp dat jij graag uitgelicht zou zien worden? Laat het me weten in de comments hieronder en ik ga er mee aan de slag!

Ik heb een missie. De missie om van elke online training een online training te maken die wérkt. Voor jou als ondernemer, voor je bedrijf en voor je deelnemer. 

Wil je op de hoogte gehouden worden van waar ik mee bezig ben? Volg me dan op Facebook, LinkedIn of Instagram.

Heb je een specifieke vraag of wil je graag een online training ontwikkelen van opleidingskundige kwaliteit? Laten we dan eens kennismaken. Klik op de links om met mij via social media te connecten.

Vind je dit bericht interessant? Denk je dat iemand in jouw netwerk hier wat aan heeft? Like, deel en tag de blog gerust zodat zij hier ook van op de hoogte komen. 


Succes met jouw (online) training!


Hartelijke groet, Andrea

Over de auteur: Andrea Lagerwey

Met haar achtergrond als opleidingskundige, helpt Andrea op dagelijkse basis ondernemers met het opzetten van een online training. In deze blog deelt zij graag haar ervaringen omtrent het onderwerp 'trainingen ontwikkelen'.

SOCIAL MEDIA

CONTACT

Bloom! Training Consultants

Andrea Lagerwey
De Garf 24
6581 SK Malden
+31618885124
andrea@trainingconsultants.nl
KVK: 73187720
BTW: NL859391036B01

Funnel Connected Website Template via Ementes