CUSTOM JAVASCRIPT / HTML
BLOG
Waardevolle inzichten en informatie
Bloom! Training Consultants
Bekijk het hele overzicht van blog-artikelen. Lees meer >>
Doel bereiken
Geschreven door Andrea Lagerwey
doel bereiken

Zomaar in het wilde weg bedenken wat je opneemt in je Online Training leidt meestal niet tot een weloverwogen programma. 

In de topsport train je nooit zomaar, voor de lol. Omdat het zo lekker of leuk is om 20 baantjes te zwemmen om 5:00u in de ochtend. Vijf ochtenden per week. Iedere training heeft een helder, concreet doel. Een stip op de horizon. Een goede training richt alle inspanningen op het bereiken van dat doel en niets anders.

Een training maken begint met het doel dat je deelnemer wilt behalen, heel concreet te formuleren. Je kijkt vooruit naar de ideale situatie, wanneer de deelnemer dat doel heeft bereikt: een gouden plak, een andere baan, een perfecte appeltaart. En dat werk je uit. Met welke tussenstappen gaat hij daar komen? Wat zijn logische stappen in dit proces? 

Appeltaart appels

Het kan voor een trainer soms heel lastig zijn om te analyseren wat er nou precies nodig is voor een einddoel. Als jij banketbakker bent en al honderden appeltaarten hebt gebakken, dan zal het heel lastig zijn om je voor te stellen dat je deelnemer in paniek raakt. 
“Appels? Welke appels?  Zure appels? Zoete appels? Hoeveel appels is een kilo? Hoe schil je appels? Wat doe ik met de pitjes? En het steeltje? Welk mesje moet ik gebruiken voor het snijden? Moet ik voor- of achteraf wegen? Hoe lang van tevoren kan ik appels schillen? De mijne zijn bruin, hoe kan dat?” 
Appeltaart appels
Voor de banketbakker is er maar een appel geschikt voor de appeltaart en die gebruikt hij altijd. "Iedereen snapt toch het effect van een Elstar in plaats van een Goud Reinet in zijn taart? Onvoorstelbaar dat een deelnemer dit soort vragen stelt!"

Maar dat wil niet zeggen dat een deelnemer ze niet heeft.

Een doel moet je dus helemaal afpellen. Tot de kleinst mogelijke “eenheid”. Dat doe je door je iedere keer weer af te vragen wat een deelnemer moet kennen en kunnen om deze vaardigheid te beheersen. Dat worden de tussenstappen in je training.

Nut van doelen stellen

Stel dat Pieter bij de vrije slag in 3 seconden moet zijn gekeerd. Wat moet hij dan kennen en kunnen om zo snel te keren? Zou het voldoende zijn om dat maar heel vaak te oefenen en zo te hopen dat het vanzelf sneller wordt? Of zou het helpen inzicht te hebben met hoeveel kracht hij zijn armen en benen moet gebruiken? En op welk moment hij onder water moet duiken en wanneer weer naar boven komen? Wat is de juiste afzet, met welk deel van de voeten?

Om ze snel mogelijk te keren, is minutieus geanalyseerd wat hij doet tijdens het keren en waar nog winst te behalen valt. En vervolgens is dat kleine onderdeel tot in den treure geoefend, tot hij er niet meer over na hoefde te denken. Pas daarna werd het volgende onderdeel geanalyseerd en verbeterd. Stapje voor stapje werd zo het keren verbeterd.*

* Betrapt: ik ben geen sporttrainer. Ik heb geen idee hoe het is gegaan, Pieter en 
Jacco hielden er waarschijnlijk een hele andere methode op na. Enfin, je snapt mijn betoog. Toch?
Schaatsdoel
In de (top) sport kijkt niemand raar op als een sporter een doel stelt en dat heel concreet maakt. Sterker, als iemand zou zeggen: “Nou, ik zie wel. Ik ga de komende tijd gewoon elke dag een uurtje schaatsen of zo en dan hoop ik volgend jaar het NK te winnen.”, dan neemt geen hond hem of haar serieus.
Het doel zorgt ervoor dat we ons inspannen. Het geeft ons richting en helpt ons een plan te maken om daar te komen. In de sport gaan we – afhankelijk van het doel – heel veel trainen. Oefeningen, binnen, buiten, of allerlei manieren werken aan onze conditie, kracht en techniek. Absoluut logisch.

In de wereld van persoonlijke ontwikkeling en het aanleren van diverse vaardigheden, is dat niet anders. Jouw deelnemer kiest voor jouw training, omdat hij zijn doel wil behalen. Aan jou als trainer de kunst om al dan niet in samenwerking met je deelnemer, te bepalen hoe hij dat doel het beste kan behalen.

Kennis, Inzicht en Toepassen

Het afpellen van het einddoel, begint met je af te vragen wat het betekent, als iemand meer omzet gaat halen, “Nee” kan zeggen tegen zijn leidinggevende of een website kan bouwen? Wat moet je deelnemer dan kennen en kunnen? We noemen dat downchunken. Tony Robbins legt het zo uit in zijn training: >> Downchunken 

Mij helpt het als ik de tussen- of subdoelen in drie categorieën deel: 

1 Kennis

Dit is wat iemand aan theorie, inhoudelijke informatie nodig heeft. Je hebt vaak basiskennis nodig om te kunnen begrijpen waarom iets wel of niet werkt. Als je een training ontwikkelt, is het bijvoorbeeld handig om te weten wat een leerdoel is en dat deze in drie categorieën op te delen is. 

Meer leren?

Leer concrete leerdoelen formuleren met de online training WERKEN MET HET ZEVEN STAPPENPLAN. 

2 Inzicht

Met inzicht koppel je de opgedane kennis aan je eigen praktijk. Je snapt de theorie en kunt deze vervolgens onderzoeken naar hoe dat bij jou dan precies werkt. Zo weet jij nu dat je kennisdoelen hebt, en ga je wellicht nadenken over welke kennis jouw deelnemer eigenlijk nodig heeft om zijn doel te behalen. 

En misschien besef je nu dat je nooit nagedacht hebt over doelen in je training en begrijp je nu waarom je training alle kanten op schiet. Mooi inzicht!

3 Toepassen

Toepassen gaat over de vaardigheid - wat de deelnemer uiteindelijk ook echt kan, waartoe hij in staat is,  of over houding & gedrag - past de deelnemer het geleerde ook echt toe?

De kennis en inzicht hebben hem bewust gemaakt van wat hij mist, maar daarmee is hij er uiteraard nog niet. Door heel concreet ook te benoemen welke onderliggende vaardigheden je deelnemer moet beheersen, ga je je training beter afstemmen op het einddoel. 
Het einddoel van een training is meestal een Toepassingsdoel. Die tussendoelen, dat zijn de stappen naar het einddoel. In welke tussenstappen kun je jouw training opdelen?
Bedenk dat doelen concreet geformuleerd worden. Een beter leven, meer plezier, sneller afvallen, zijn vage doelen. Ik kan er uiteindelijk niets mee. Want iedereen heeft een ander beeld bij ‘beter’, ‘meer’ of ‘sneller’. Het SMART principe, helpen je hierbij:

SMART doelen

SMART staat voor: 
Specifiek (concreet dus), 
Meetbaar (hoe weet ik of het gehaald is?), 
Ambitieus (voldoende uitdaging waarom zou ik me er anders voor inzetten), 
Realistisch (maar niet te ambitieus, het moet wel haalbaar zijn) en 
Tijdgebonden (wanneer is het doel behaald?).

Vaak wordt hier nog Inspirerend aan toegevoegd. Een doel moet je inspireren om ergens te komen zodat je gemotiveerd bent en blijft om daarvoor te gaan.
Persoonlijk focus ik me niet te veel op het juist formuleren van een doel. Soms ben je zo lang aan het kauwen op de juiste formulering, dat het zijn doel voorbij schiet. Als een doel concreet en meetbaar is, ben je al voor 80% op de juiste weg. Een eis die ik wel altijd stel, is dat het doel positief geformuleerd is. Gericht op wat je WEL wilt. Pas dan heb je een richting. Ergens naar toe bewegen lukt mij beter dan ergens van weg te bewegen. Want waar moet ik dan naartoe? 

Hoe belangrijker het voor je deelnemer is om zijn doel te behalen, hoe gemotiveerder hij zal zijn om door te zetten. Toch zal je hoe dan ook af en toe moeten opboksen tegen de afleiding van bijvoorbeeld social media die je deelnemer onderweg tegenkomt. Maar ook een nieuw speeltje, ziekte, tegenslag, een andere training, eeh nog belangrijker doel, geld, tijd, etc. Prioriteiten stellen en focus houden, is voor jou als ondernemer wellicht iets dat jij inmiddels beheerst, maar je deelnemer worstelt daar regelmatig mee. 

Stepping stones


Daarom is het zo fijn, als je deelnemer kleine stapjes kan zetten in het proces. Dat het einddoel is opgesplitst in haalbare tussendoelen. Mocht er dan een tijdelijke kink in de kabel zijn, dan kan hij met een korte herhaling de draad zo weer oppakken.


stepping stones
Dus kijk je naar wat je deelnemer nodig heeft om dat doel te behalen. Naar wat hij nodig heeft en naar jouw ‘concurrenten in dit proces. Je deelnemer kan tijd/geld en energie slechts een keer uitgeven. Wanneer blijft hij ervoor kiezen om met jou en jouw training aan de slag te gaan en niet op te geven om toch wat anders te gaan doen? 

Jij zit aan de knoppen!

Serie

Deze blog is de tweede uit de serie Trainen, een topsport, over het ontwikkelen van online trainingen. Is er een onderwerp dat jij graag uitgelicht zou zien worden? Laat het me weten in de comments hieronder en ik ga er mee aan de slag!


Ik heb een missie. De missie om van elke online training een online training te maken die wérkt. Voor jou als ondernemer, voor je bedrijf en voor je deelnemer. 

Wil je op de hoogte gehouden worden van waar ik mee bezig ben? Volg me dan op Facebook, LinkedIn of Instagram.

Heb je een specifieke vraag of wil je graag een online training ontwikkelen van opleidingskundige kwaliteit? Laten we dan eens kennismaken. Klik op de links om met mij via social media te connecten.

Vind je dit bericht interessant? Denk je dat iemand in jouw netwerk hier wat aan heeft? Like, deel en tag de blog gerust zodat zij hier ook van op de hoogte komen. 


Succes met jouw (online) training!


Hartelijke groet, Andrea

Over de auteur: Andrea Lagerwey

Met haar achtergrond als opleidingskundige, helpt Andrea op dagelijkse basis ondernemers met het opzetten van een online training. In deze blog deelt zij graag haar ervaringen omtrent het onderwerp 'trainingen ontwikkelen'.

SOCIAL MEDIA

CONTACT

Bloom! Training Consultants

Andrea Lagerwey
De Garf 24
6581 SK Malden
+31618885124
andrea@trainingconsultants.nl
KVK: 73187720
BTW: NL859391036B01

Funnel Connected Website Template via Ementes